Van wie zijn deze tanden?

Vanmiddag op het strand heb ik dit stukje kaak gevonden. Met daarin flinke tanden. De wortels zijn ook nog te zien.
Het is gevonden op een opgespoten stuk strand, aan de vloedlijn.
Iemand dacht dat het van een haai kon zijn, maar die hebben geen zwarte tanden..of wellicht door de erosie?
Een ander dacht dat het misschien wel prehistorisch kon zijn..

Ik ben erg benieuwd!

Toegevoegd na 15 uur:
@iedereen:

superbedankt voor al jullie antwoorden en reacties! leuk dat iedereen zo meegedacht heeft!

ik heb de foto's van een sabeltandtijger nog even goed bekeken, en de kiezen lijken er zeker wel heel veel op maar zijn volgens mij toch wel een stuk groter dan die ik gevonden heb.

ik heb zonet een mailtje van Naturalis gekregen en zij denken dat het zeer waarschijnlijk van een hond of wolf afkomstig is en al ongeveer duizend jaar oud is. Het is een deel van een linker onderkaak met twee kiezen (een scheurkies en valse kies), inderdaad van een vleeseter.

dus ze weten het nog niet 100% zeker wat het is. na vergelijking van foto's:
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i004792.html vind ik het nog het meest op die van de wolf lijken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Die grote kies doet me denken aan een scheurkies, eerder een wolf dan een haai zou ik zeggen, maar ik ben geen deskundige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, de kiezen zijn ook scherp dus ik denk ook aan een soort 'scheurkies'. in ieder geval denk ik wel een vleeseter. en wie weet een wolf..het lag wel op het strand maar het kan er natuurlijk ook terrecht zijn gekomen vanaf een andere plek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, door de tweede foto ook meer zicht op het formaat.
De verkleuring zal door het langdurige verblijf in het zeewater zijn.
Is het strand recent opgespoten? Je geeft geen locatie.
Er moeten ooit heel wat wolven over de bodem van de Noordzee hebben gelopen, het zou best van een beest uit een glaciale periode kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is volgens mij zo'n anderhalve maand geleden opgespoten. het strand is bij s'gravenzande.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor Feniks :-) Naturalis dacht ook aan een hond of wolf, duizend(en) jaar oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij

Andere antwoorden (9)

Oei, je hebt zeker iets heel ouds gevonden!!
haaientanden zijn het zeker niet die zijn driehoekig.
Maar zeer waarschijnlijk is het zeer oud!
Heel oude fossielen haaien tanden zijn ook zwart. Probeer bij een oudheidkundig muz. een deskundige te vinden.
Ik zou zeker verder zoeken op de bewuste plaats.

Toegevoegd na 48 minuten:
Op je tweede foto is denk ik een snijtand te zien en een kies, misschien wel van een sabeltandtijger!!!
dat meen ik echt!

Toegevoegd na 12 uur:
Resten van sabeltandtijgers zijn gevonden in de Noordzee.
Ze leefden daar, toen er nog geen water was ,28000 jaar geleden, teminste, toen waren ze er nog, maar ook nog een lange periode er voor,dus kunnen de fossielen nog vel ouder zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk dat je denkt dat het al zo oud is!! we vonden het al heel bijzonder!
we hebben daar nog in het zand gekeken maar niks verder gezien. dat stuk is opgespoten dus het is daar waarschijnlijk toevallig terecht gekomen, de rest kan wel heel ergens anders liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dit het gebid van een sabeltandtijger: http://www.ijstijd.net/sabeltandkatten/sites_museums/sb.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar lijkt het wel heel veel op! maar... "Smilodon (sabeltandtijger) leefde in Noord- en Zuid-Amerika" nogal een behoorlijk verschil he? maar zou het mogelijk kunnen zijn dat het dan hier terrecht komt?
zou ook leuk zijn, is ook een heeele oude diersoort!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien was deze Smilodon hier in de buurt op vakantie toen hij overleed? ;-). Maar even serieus, klopt het formaat van deze vondst ongeveer met wat we op de foto's op de website zien? Het zou natuurlijk goed een katachtige of een wolf kunnen zijn, maar het ziet er inderdaad oud uit. In Zeeland kom je op bepaalde stranden nog wel veel oude haaientanden tegen, die hebben dan ongeveer dezelfde kleur (terwijl ze 'nieuw' wit zijn) en die zijn geloof ik tussen de 20 en 40 miljoen jaar oud. Ik weet natuurlijk niet of je dat een op een kunt aannemen van deze vondst. Wel interessant in ieder geval.
Zoals Ed al zegt, zeker fossiel, gezien de kleur, misschien miljoenen jaren oud.
Ik twijfel of het haaietanden zijn.
Of kun je de vorm van de tanden hier terugvinden?
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, de vorm lijkt daar niet op. deze tanden/kiezen zijn ronder en breder. ze zijn wel scherp en niet vlak dus het lijkt wel van een carnivoor.
Ik vind het er niet uitzien als tanden. Volgens mij is het zwart plastic of bakeliet dat op een stuk hout geschroefd zit. Een onderdeel van een boot of zo..

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps ! toch wel tanden zo te zien na inzoomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, echt niet..
het zijn 100% zeker tanden, jammer dat ik niet meer dan 1 foto kan plaatsen. vanaf de bovenkant zie je het nog duidelijker dat het echt tanden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja kan wel meer dan 1 foto plaatsen. Ga naar je vraag, klik op Bewerken, en voeg nog een foto toe. Mijn eerste indruk was ook dat het een stuk zwart kunststof is. als je een foto kan maken die precies van de andere kant is genomen, dan graag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had al gereageerd voordat ik er op ingezoomd had. Zijn inderdaad tanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rota: ah bedankt! ik heb er 1 bijgeplaatst vanaf de bovenkant genomen. is dat ook goed? als je er 1 vanaf de andere kant wil verander ik 1 van de foto's desnoods. maar ik dacht dat de bovenkant misschien nog beter was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb intussen een antwoord getypt - zie elders op deze pagina.
Dank voor die tweede foto!

Tja, ik heb me te vaak vergist (beide kanten op - zeg maar "vals positief" en "vals negatief", om eens interessant te doen) om hierin zelfvertrouwen te hebben. Maar het zou inderdaad een stuk kaak met tanden kunnen zijn.

Als je in de buurt van Leiden bent, ga dan eens langs het Natuurhistorisch Museum. Als je vooraf even belt, weet je wanneer er een conservator aanwezig is. Die kan je meteen een redelijke indruk geven, en eventueel besluiten tot een gedetailleerder onderzoek.

Alternatief is dat je eens langsgaat bij een natuurhistorische of geologische faculteit van een willekeurige universiteit.

Laat je ons weten wat het is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ziet er uit als een kaak met kiezen. Volgens mij niet van een vis, het gebit ziet er wel heel erg benig uit namelijk.

Als het heel erg afgevlakt is kan het een planteneter zijn. Is het scherper, dan kunnen het ook snijkiezen zijn.

Wel heel interessante vondst. Je zou er eens naar een zoologisch museum mee kunnen gaan, of mail eens naar Artis. Die hebben er ook een afdeling voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een mailtje naar Naturalis gestuurd, zie mijn toevoeging :-)
ik denk aan een paardachtige
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mijn man zijn ze van een paard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga met Ed mee en denk ookd at ze van een sabeltand tijger zijn. Daar komt bij dat bij een haai altijd een serie tanden te zien is omdat ze altijd een vervanger voor een gebroken tand hebben klaar staan.

Bekijk deze foto eens goed...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/Smilodon_californicus.jpg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie mijn toevoeging... vooral op deze foto vind ik de kiezen groter lijken dan die ik gevonden heb. wel een mooi beest!
ik zou het eens brengen naar een museum, je weet nooit of het ongekende waarde heeft.

de hoekstukken lijken op dat van een kat achtige ik denk dat het wel iets bijzonders is.